ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΣΤΗΝ ΣΥΡΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΓΥΡΩ ΝΗΣΙΑ

1215
ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΜΗΧΑΝΙΚΑ ΘΗΡΙΑ ΤΑΞΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΣΥΡΟ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΤΕΛΗ 19ου ΑΙΩΝΑ ΚΑΙ ΑΡΧΕΣ 20ου ΑΙΩΝΑ. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΩΔΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΥΡΙΑΝΟΥ ΚΤΕΛ”
10665174_705685622899100_1610806632322494358_n
Ένα ωραίο και ενδιαφέρον φωτογραφικό άλμπουμ και μερικές σπάνιες πληροφορίες για την ιστορία της μηχανοκινησης στην ΣΥΡΟ τα παλιά χρόνια. που θα σας θυμίσει πολλές όμορφες στιγμές από καπνισμένα γκαζιάρικα και θορυβώδη μηχανοκίνητα μεταφορικά μέσα.
12065767_705685512899111_6693823960723169587_n
Από την πρώτη δεκαετία του εικοστού αιώνα στην πόλη μας αυτοκίνητα άρχισαν να φέρνουν. Η συγκοινωνία μικρές αποστάσεις κάλυπτε. Έως το γηροκομείο και το Ναυπηγείο δρομολόγια εκτελούσαν. Όταν τα ελάχιστα αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν, η «μαρίδα» τα κυνηγούσε και τα πρόφταινε. Το θέαμα ήταν πλούσιο. Στο πίσω μέρος που πολλές φορές ήταν η ρεζέρβα, τοποθετούσαν και συρματόπλεγμα για να μην κάθονται τα παιδιά. Επειδή η πόλη αυτή για να περπατάς και να απολαμβάνεις τα κτίρια τα νεοκλασικά είναι, τα αυτοκίνητα μόνο τις απογευματινές ώρες κυκλοφορούσαν. Οι κάτοικοι αγάπησαν τα αυτοκίνητα. Οι αμαξάδες τα μίσησαν. Δρομολόγια αργότερα και στις εξοχές άρχισαν. Οι δρόμοι την εποχή εκείνη λακκούβες γεμάτες ήταν. Τα αυτοκίνητα ζημιές πολλές πάθαιναν.

12140812_705685509565778_3196826415884664017_n
Στην Τρίτη δεκαετία του εικοστού αιώνα τους δρόμους της Ερμούπολης συστηματικά να φτιάχνουν άρχισαν. Πιο μπροστά για τα στουπαρόλια (προκάκια που χρησιμοποιούσαν οι ταπετσιέρηδες). Όταν τα λάστιχα τρυπούσαν, εκτός από το μοντάρισμα και το ξεμοντάρισμα του λάστιχου, πεντακόσιες σαράντα με την χειροκίνητη αντλία «τρουμπαρισιές» για να φουσκώσουν το κάθε λάστιχο χρειαζόντουσαν. Τους δρόμους τότε γερούς και ωραίους τους έφτιαχναν. Μερικές φωτογραφίες για να δείτε και τη σημερινή τεχνολογία και να συγκρίνετε. Οι κάτοικοι αυτής της πόλης και κτίρια μαρμάρινα έφτιαχναν και δρόμους μαρμάρινους γερούς και ωραίους έφτιαχναν.
12118862_705685566232439_4970070429913158679_n
Μπορείτε να δείτε φωτογραφίες μικρών και μεγάλων αυτοκινήτων παρακάτω. Αυτοκίνητα προπολεμικά και αυτοκίνητα μεταπολεμικά. Ταξί και φορτηγά που αρκετά τα μετέτρεψαν σε λεωφορεία.
10675607_705685682899094_1703475910027799527_n
Τοπική εφημερίδα του 1909 αναφέρει: «Η νέα πρόοδος των αυτοκινήτων της Σύρου έχει και τα θύματά της. Προ ολίγων ημερών έπεσε θύμα της προόδου ταύτης, εις γνωστού εδώ φίλου σκύλος, ο γνωστός εις την αγοράν ως Μπλαν, όστις διεμελίσθη υπό το δεξιόν τροχόν του αυτοκινήτου»
12108775_705685526232443_6869770631317516952_n
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΚΤΕΛ
12118973_705685592899103_7295877553970929069_n
Στις τελευταίες πέντε δεκαετίες τα Κ.Τ.Ε.Λ. έχουν περάσει φάσεις αλματώδους ανάπτυξης. Έχουν ουσιαστικά μεγαλώσει και ωριμάσει παράλληλα με τη σύγχρονη Ελλάδα.
1896: Το πρώτο υπεραστικό λεωφορείο που κυκλοφορεί στην Ελλάδα είναι 14 θέσεων, Γαλλικής κατασκευής. Θεωρήθηκε μεγαθήριο για την εποχή του αφού όσα αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν δεν ξεπερνούσαν τις 5-7 θέσεις.

Κατά την περίοδο αυτή για την εκμετάλλευση του λεωφορείου σαν μεταφορικού μέσου χρειαζόταν μια απλή άδεια της αστυνομικής αρχής. Κάθε λεωφορείο αποτελούσε ανεξάρτητη ιδιωτική επιχείρηση και ο ιδιοκτήτης του σύμφωνα με την κρίση του μπορούσε να το χρησιμοποιήσει σε οποιαδήποτε περιοχή και γραμμή. Το κόμιστρο διαμορφωνόταν ελεύθερα ανάλογα με την επιβατική κίνηση ή τον τυχόν ανταγωνισμό.

1920-25: Εμφανίζονται οι πρώτες διατάξεις που καθορίζουν την κυκλοφορία ή την κίνηση των λεωφορείων. Τέτοιες διατάξεις ήταν το Ν.Δ. 24812 Σεπτεμβρίου 1922 και το Π.Δ. 715 Οκτωβρίου 1925.
12141705_705685822899080_5656332203754907996_n
1937-40: Δημιουργούνται οι κοινές Διευθύνσεις Αστικών και Υπεραστικών λεωφορείων που αποτέλεσαν το πρώτο ουσιαστικό βήμα οργάνωσης των επιβατικών συγκοινωνιών.

Η πορεία κόπηκε μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Κατά το έτος 1939 το σύνολο των υπεραστικών λεωφορείων της χώρας ήταν 1.635 λεωφορεία με 27.767 θέσεις.

1952: Με το Νόμο 2119 συστάθηκαν τα Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων (Κ.Τ.Ε.Λ.) ένα για κάθε Νομό και για κάθε νησί. Δημιουργήθηκαν έτσι 104 Κοινά Ταμεία. 45 Αστικά και 89 Υπεραστικά. Τα Υπεραστικά Κ.Τ.Ε.Λ. είχαν στόλο 3311 λεωφορεία με 79.464 θέσεις.

11168881_705685809565748_5426787805531716322_n

1968: Με απόφαση του Υπουργού Συγκοινωνιών ανατράπηκε αυτή η οργάνωση με την συγχώνευση όλων των Κ.Τ.Ε.Λ. σε οκτώ τεράστιους οργανισμούς περιφερειακής δομής, γνωστά σαν Κ.Τ.Ε.Υ.Λ.».

1973: Στη συνέχεια εκδίδεται το Ν.Δ. 102/73 «περί οργανώσεως των δια λεωφορείων, αυτοκινήτων εκτελουμένων δημοσίων επιβατικών συγκοινωνιών» και επανέρχεται έτσι το προηγούμενο καθεστώς.

12143098_705685836232412_2313464359882079497_n

1984: Με βάση το νόμο 1437/84 άρχισε μια διαδικασία διαχωρισμού των Αστικών από τα Υπεραστικά Κ.Τ.Ε.Λ. με βάση του άρθρο 24.
12112425_705686032899059_8984687759556765871_n
Σήμερα υπάρχουν 59 Κ.Τ.Ε.Λ. με στόλο 3.953 λεωφορεία, τα οποία διενεργούν το 85% των επιβατικών μεταφορών

Πρέπει να πούμε πως τα δρομολόγια των Υπεραστικών λεωφορείων ρυθμίζονται κατόπιν αποφάσεως του Νομάρχη.

Τα Κ.Τ.Ε.Λ. μεταφέρουν στα σχολεία 140.000 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης…

Άρχισαν με 5 επιβάτες και σήμερα έχουμε λεωφορεία των 70 θέσεων, που ίσως γίνουν και 100. Ποιος ξέρει…

Στην απελευθέρωση οι αυτοκινητιστές είχαν ενωθεί και έκαναν τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΠΛΗΓΕΝΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΩΝ (Σ.Π.Α.). Αφετηρία και γραφεία στη οδό Πρωτοπαπαδάκη. Ο Σύνδεσμος αυτός λειτούργησε έως το 1955. Στη συνέχεια έγινε το 51ο Κ.Τ.Ε.Λ. Σύρου που λειτουργεί έως σήμερα χωρίς διακοπή.

10513366_705685612899101_6787157271107462912_n
Προπολεμικά υπήρχε η εταιρία Ε.Σ.Ε.Π. (Εταιρεία Συγκοινωνιών Ερμουπόλεως και Περιχώρων). Αφετηρία μπροστά στη σημερινή Δημοτική Βιβλιοθήκη. Τα λεωφορεία της εποχής εκείνης είχανε και ονόματα όπως τσεκόντα, ατρόμητος, καρνάβαλος.
12140829_705685479565781_2183127976057529927_n (1)12141554_705685762899086_6049616476034276076_n
 12107232_705686062899056_9072608995652405582_n
 Πηγές: Δημήτρης Χαλαρης, Ιστορία. sytostoday, Τήνος Αναπολώ Το Χθες. ιντερνετικα ιστορικά αρχεία και προσωπικές έρευνες και αρχεία.
Γράφει:Ο δημοσιογράφος και ιστορικός Παναγιώτης Κουλουμπής

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.