Η επιστροφή στην εργασία μετά το θάνατο αγαπημένου προσώπου

1097

Τον τελευταίο καιρό έχω λάβει πολλές ερωτήσεις σχετικά με την επιστροφή στην εργασία μετά από τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου. Οι πιο συχνές είναι: «Πόσο καιρό μπορώ να απουσιάζω από την εργασία μου μετά από τον θάνατο ενός αγαπημένου μου προσώπου;», «Πότε πρέπει να επιστρέψω στη εργασία μου;» και «Πως μπορώ να διευκολύνω την επιστροφή μου στον εργασιακό χώρο;»

Οι απαντήσεις δεν είναι ξεκάθαρες αλλά υπάρχουν κάποιες συμβουλές που μπορεί να βοηθήσουν.

Πόσο καιρό μπορώ να απουσιάζω από την εργασία μου μετά από τον θάνατο ενός αγαπημένου μου προσώπου;
Δυστυχώς εξαρτάται από το που εργάζεσαι. Συνήθως οι ημέρες άδειας που προβλέπονται είναι λίγες και καλείσαι να επιστρέψεις στην εργασία σου πριν καν  συνειδητοποιήσεις την απώλεια σου.

Πότε πρέπει να επιστρέψω στη εργασία μου;
Η απάντηση δεν είναι απλή. Μπορεί να είσαι ένας από τους τυχερούς που μπορούν να πάρουν άδεια μηνών από την εργασία τους λόγω πένθους ή να έχεις μαζέψει αρκετές ημέρες διακοπών που να μπορείς να πάρει.  Αν έχεις δυνατότητα να λείψεις για καιρό από την εργασία σου, πόσο πρέπει να λείψεις;

H COO (Chief Operating Officer) του Facebook, Sheryl Sandberg έχασε πρόσφατα τον άντρα της σε ατύχημα. Δυο εβδομάδες αργότερα επέστρεψε στο γραφείο λέγοντας ότι την είχαν συμβουλεύσει ότι είναι καλό να επιστρέψει στη ρουτίνα της.

Δεν είναι λάθος η συμβουλή που της έδωσαν. Για κάποιους ανθρώπους η επιστροφή στην εργασιακή ρουτίνα τους βοηθά να αντιμετωπίσουν το πένθος.  Αν και πιστεύω ότι οι λίγες μέρες που προβλέπονται ως άδεια πένθους δεν είναι αρκετές, υπάρχουν άνθρωποι που μου έχουν πει ότι η εργασία ήταν εκείνη που τους βοήθησε να σταθούν στα πόδια τους, ότι τους έδινε λόγο  να σηκωθούν από το κρεβάτι. Όμως ο κάθε άνθρωπος αντιμετωπίζει διαφορετικά το πένθος. Για κάποιους το να συγκεντρωθούν φαντάζει αδύνατο, το εργασιακό περιβάλλον τους πνίγει και το να επιστρέψουν στην εργασία μόνο μερικές μέρες μετά την απώλεια είναι βασανιστήριο.

 

Αν έχεις τη δυνατότητα είναι καλό να μην πέσεις με τα μούτρα στην δουλειά, να ξεκινήσεις δουλεύοντας τις μισές ώρες, ώστε να μπορέσεις να διαχειριστείς την μετάβαση. Μίλησε με τη Διεύθυνση Προσωπικού και τον προϊστάμενο σου ώστε να δεις τι δυνατότητες υπάρχουν. Εναλλακτικά, μπορείς να πηγαίνεις 2 ή 3 ημέρες την εβδομάδα στο γραφείο, ώστε να είναι πιο ομαλή η μετάβαση σου στο πλήρες ωράριο.

Πως μπορώ να διευκολύνω την επιστροφή μου στον εργασιακό χώρο;
Αναμφισβήτητα η επιστροφή στον εργασιακό χώρο θα είναι δύσκολη αλλά υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορεί να την διευκολύνουν.

  1. Ενημέρωσε τους συναδέλφους σου για το τι συνέβη, ώστε να μην χρειάζεται να επαναλαμβάνεσαι αν δεν το θες. Μίλησε με την Διεύθυνση Προσωπικού για να σε βοηθήσουν να ενημερώσεις τους συναδέλφους σου πριν επιστρέψεις στη δουλειά.
  2. Είναι καλό να βγεις με τους συναδέλφους σου ή να πας από την δουλειά πριν ξεκινήσεις επίσημα να εργάζεσαι και πάλι. Δώσε τους την ευκαιρία να σου μιλήσουν  και να σε ρωτήσουν πως είσαι πριν επιστρέψεις επίσημα στην δουλειά.
  3. Αν δεν θες να μιλήσεις για αυτό, δεν πειράζει. Απλά πες το στους ανθρώπους γύρω σου. Η Διεύθυνση Προσωπικού μπορεί να σε βοηθήσει με αυτό, ενημέρωσε τους ότι δεν θες να μιλήσεις για τον θάνατο του αγαπημένου σου προσώπου και εκείνοι θα μιλήσουν με τους συναδέλφους σου. Είναι καλό να έχεις τη στήριξη των συναδέλφων σου και να μπορείς να τους μιλήσεις αλλά εσύ θα κρίνεις πότε θα είσαι έτοιμος/η να μοιραστείς κάποια πράγματα μαζί τους.
  4. Βοήθησε τους συναδέλφους σου να κατανοήσουν το πένθος. Μην ανησυχείς, αυτό δεν χρειάζεται να είναι δική σου δουλειά. Αλλά όταν μιλήσεις στη Διεύθυνση Προσωπικού ζήτησε τους να ενημερώσουν τους συναδέλφους σου σχετικά με το πένθος ώστε να ξέρουν τι να περιμένουν. Μπορεί έτσι να απομυθοποιηθούν κάποια πράγματα για το πένθος και να καταλάβουν οι συνάδελφοι σου τι είναι καλό να ΜΗΝ σου πουν.

Το να συγκεντρωθείς μπορεί να φαντάζει αδύνατο. Η επιστροφή στην δουλειά είναι δύσκολη. Μπορεί να αισθάνεσαι ότι τρελαίνεσαι, ότι είσαι 6 ετών και έχεις ΔΕΠΥ και ότι πάσχεις από άνοια. Μην πανικοβληθείς. Είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα του πένθους – δεν μπορείς να συγκεντρωθείς και να συγκρατήσεις πληροφορίες. Τι μπορείς να κάνεις;

    1. Να ελέγχεις τακτικά τη δουλειά σου και ζήτα από ένα συνάδελφο ή τον προϊστάμενο σου να ρίχνουν καμιά ματιά. Στην αρχή μπορεί να κάνεις λάθη, αυτό είναι φυσιολογικό. Είναι καλό να έχεις κάποιον που να μπορεί να σε βοηθήσει.
    2. Αν δεν ήσουν άτομο που έκανε λίστες για πράγματα που έπρεπε να κάνει, πρέπει να γίνεις. Όταν κάποιος πενθεί, το να έχει πολλά πράγματα να κάνει μπορεί να φαντάζει βουνό. Το να έχεις κάθε μέρα μια λίστα με πράγματα που πρέπει να κάνεις, γραμμένα στην σειρά με την οποία πρέπει να γίνουν, μπορεί να σε βοηθήσει να διαχειριστείς την ημέρα σου.
    3. Κάνε διαλείμματα. Τα μικρά διαλείμματα μπορεί να σε βοηθήσουν να ανακτήσεις τις δυνάμεις σου αν νιώσεις καταβεβλημένος/η. Κάνε μια μικρή βόλτα, διαλογίσου, πάρε μερικές βαθιές ανάσες. Κάνε κάτι που να σε βοηθήσει να ξανασυγκεντρωθείς.
    4. Οι σκέψεις σου θα «φεύγουν». Αποδέξου το! Θα είναι δύσκολο. Το να προσπαθείς να αποφύγεις να σκεφτείς κάποια πράγματα μπορεί να κάνουν τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα, τις κάνει πιο επίμονες. Αν μια τέτοια σκέψη προκύψει όταν είσαι στην δουλειά, επεξεργάσου την για λίγο, γράψε τη στο ημερολόγιο σου και συνέχισε να την επεξεργάζεσαι μετά τη δουλειά.
    5. Τα πράγματα δεν θα γίνουν πιο εύκολα από τη μια μέρα στην άλλη. Μπορεί να περιμένεις να αισθανθείς αμέσως όπως πριν όμως αυτό δεν θα γίνει. Η μετάβαση θα πάρει καιρό. Υπάρχουν όμως κάποια πράγματα που μπορείς να κάνεις για να βοηθήσεις τον εαυτό σου.
    6. Να είσαι προετοιμασμένος/η ότι θα σε πιάσουν τα κλάματα. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορεί να σου θυμίσουν το αγαπημένο πρόσωπο που έχασες. Είναι λοιπόν πολύ πιθανό να σε πιάσουν τα κλάματα ενώ είσαι στην δουλειά. Να είσαι προετοιμασμένος/η. Αν δεν έχεις ένα γραφείο μέσα στο οποίο να μπορείς να κλειστείς, βρες ένα χώρο όπου να μπορείς να απομονωθείς για λίγο, κάπου που να μπορείς να πας για να κλάψεις – στην τουαλέτα, στο αμάξι, κάτω από το γραφείο (ιδανικά χωρίς να έχεις μαζί σου ένα μπουκάλι κρασί!).
    7. Να επικοινωνείς τακτικά με το αφεντικό σου και τη Διεύθυνση Προσωπικού. Ενημέρωσε τους πως έχουν τα πράγματα. Αν περνάς δύσκολες στιγμές, πες τους το και ζήτησε την υποστήριξη τους.
    8. Να είσαι προετοιμασμένος/η να νιώσεις απόλυτη αδιαφορία για τη δουλειά σου και να θες να παραιτηθείς. Το πένθος αλλάζει τις προτεραιότητες. Ξαφνικά μπορεί να αισθανθείς ότι η δουλειά που λάτρευες δεν έχει πια νόημα. Όλοι γύρω σου νοιάζονται για προθεσμίες, αναφορές κλπ. αλλά για εσένα αυτά πλέον δεν έχουν σημασία. Μην πάρεις βιαστικές αποφάσεις. Δώσε λίγο χρόνο στον εαυτό σου.

Ότι και να αποφασίσεις να κάνεις, μην ριχτείς με τα μούτρα στην δουλειά, δώσε χρόνο στον εαυτό σου να διαχειριστεί το πένθος. Ειδάλλως θα βιώσεις τις αρνητικές συνέπειες στο μέλλον.

Πηγή: whatsyourgrief.com

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.