Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης. Τεκμήρια ιστορίας του πρώτου αστικού βιομηχανικού κέντρου της νεώτερης Ελλάδας.

1207

Το πρώην Χρωματουργείο των Αδελφών Κατσιμαντή, το κυριότερο από τα τρία αποκατεστημένα κτήρια που συγκροτούν τοΒιομηχανικό Μουσείο της Ερμούπολης, στο οποίο στεγάζονται οι μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις του.

Τα άλλα δύο είναι τοΣκαγιοποιείο Γεωργίου Αναιρούση και το Βυρσοδεψείο Μενέλαου Κορνηλάκη 

 

7__Car_580

Υπεύθυνοι του Μουσείου είναι οι κκ. Αχιλλέας Δημητρόπουλος και Ελένη Δημητροπούλου. Ο κ. Αχιλλέας Δημητρόπουλος (από τα πρώτα στελέχη του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας) είναι υπεύθυνος ξεναγήσεων και στο Μουσείο Μάρκου Βαμβακάρη της ‘Ανω Σύρου, όπως και στο ενυδρείο που βρίσκεται στο παραθαλάσσιο χωριό Κίνι.

 

dimitropoulos_axilleas

647018_DSC_0045aa

Η πίσω πλευρά του Χρωματουργείου με τον τροχό του τροχοκίνητου ατμόπλοιου “Πατρίς” που ναυάγησε κοντά στην Τζιά το 1868.

 


 

“Στο κτίριο λειτουργούσε από το 1888 το σκαγάδικο του Λύσανδρου Γιαμαλάκη και από το 1894 το «Ατμοκίνητον Εργοστάσιον Καρφοβελόνων, Κυνηγετικών Σφαιριδίων και Ψαρόκολλας» των Αδελφών Γ.Βρατσάνου και Λ. Γιαμαλάκη. Περί το 1905 πέρασε στον Ανδρέα Δ. Κατσιμαντή, ιδιοκτήτη παλαιάς χρωματουργικής βιομηχανίας που είχαν ιδρύσει το 1847 οι Μανιάτες αδελφοί Μιχαήλ και Δημήτριος Κατσιμαντής και συνέχισε τη λειτουργία του ως «Ατμοκίνητον Εργοστάσιον Χρωματοποιϊας, Ελαιουργίας και Υφαλομιλτίνης». Διέκοψε κατά την δεκαετία του 1930. Μετά το 1970 πέρασε στην ιδιοκτησία του Νεωρίου” (από το σάιτ του Μουσείου).

 

647015_DSC_0041aa

Ο ένας από τους δύο τροχούς του “Πατρίς” στο προαύλιο του Μουσείου.

 


 

“Το τροχοκίνητο ατμόπλοιο Πατρίς, μήκους 217 ποδών, πλάτους 27,5 ποδών, 787 641 τόνων (ορισμένες αναφορές το χαρακτηρίζουν 800 τόνων) 180ίππων παραγγέλθηκε στα ναυπηγεία C. Lumgley & Co, Deptford με έδρα στον πόταμο Thames και παρελήφθη κατά το 1860. Η αρχική του ονομασία ήταν Όθων προς τιμή του τότε βασιλέα της Ελλάδος  Όθωνα. Ήταν μέρος μια παραγγελίας συνολικά τεσσάρων πλοίων, δύο τροχοκίνητων ατμόπλοιων (Όθων και Αμαλία) και δυο μικρότερων (Βυζάντιον και Επτάνησος) Το πλοίο μετονομάστηκε σε Πατρίς και παραδόθηκε στην Ελληνική Ατμοπλοϊκή Εταιρία.  Στις 23 Φεβρουαρίου 1868 το Πατρίς με 400 επιβάτες φεύγει από τον Πειραιά με τελικό προορισμό την Σύρο. Κατά τις βραδινές ώρες και ενώ οι συνθήκες ήταν φυσιολογικές από λάθος υπολογισμό του καπετάνιου και του πηδαλιούχου το Πατρίς προσκρούει σε γνωστή ξέρα στην Θέση Κούνδουρος της Κέας και βυθίζεται χωρίς ανθρώπινες απώλειες.

Το Πατρίς είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση ναυαγίου. Εξαιτίας των μεγάλων τροχών που έφερε στις δυο πλευρές του θύμιζε περισσότερο ποταμόπλοιο παρά συμβατικό ατμόπλοιο. Όπως συνέβη και με πολλά άλλα ναυάγια του ελληνικού χώρου το Πατρίς “δέχθηκε” τις επισκέψεις συνεργείων που το έγδυσαν από οτιδήποτε μπορεί να είχε την παραμικρή αξία (καζάνια, καδένες, όργανα κ.ο.κ.) Παρέμεινε έτσι αρκετά χρόνια μέχρι την ταυτοποίηση του. Πλέον αποτελεί ένα από τα ιστορικότερα ναυάγια των ελληνικών θαλασσών.

Το Πατρίς βρίσκεται βυθισμένο σε δύο μεγάλα κομμάτια, σε βραχώδη βυθό με μέγιστο βάθος 55 μέτρα και ελάχιστο περίπου 30. Παρά τα χρόνια που είναι βυθισμένο και τις επεμβάσεις που έχουν γίνει πάνω του το ναυάγιο εξακολουθεί να είναι σε πολύ καλή κατάσταση με το μεγαλύτερο μέρος από το κατωκάραβο (πρύμνη ως και το μέσο του καραβιού) καθώς και τον έναν του τροχό να είναι στη θέση του. Ο δεύτερος τροχός ανελκύστηκε το 2006 (μαζί με αρκετά ακόμη από τα εναπομείναντα κομμάτια του) και βρίσκεται πλέον στο λιμάνι της Σύρου). Το δεύτερο κομμάτι του Πατρίς βρίσκεται σε όρθια θέση και είναι μέρος του καταστρώματος του μαζί με την πλώρη του και βρίσκεται στο ρηχότερο κομμάτι” (αναδημοσίευση από το σάιτ Sea Wrecks).

 

647082_DSC_0193aa

Το τροχοκίνητο ατμόπλοιο “Λεβιάθαν” που ενέπνευσε τον Μεγάλο Ανατολικό του Ανδρέα Εμπειρίκου.

 


647112_rx_Untitled-4_45

647032_DSC_0090aa

 647036_DSC_0097aa

 

 647034_DSC_0093aa

 

 647107_rx_Untitled-1_42

 

647050_DSC_0126aa647005_DSC_0007aa


 

647044_DSC_0115aa

647054_DSC_0137aa647041_DSC_0110aa

647049_DSC_0123aa

647056_DSC_0142aa


 

 

647052_DSC_0134aa


647037_DSC_0100aa


647110_rx_Untitled-2_41

 

647031_DSC_0086aa

 

647027_DSC_0079aa
647028_DSC_0083aa


 

647039_DSC_0104aa


 

647042_DSC_0111aa


 

 647048_DSC_0119aa

 

647045_DSC_0117aa
647059_DSC_0146aa

 647064_DSC_0161aa

 

647061_DSC_0158aa

 647087_DSC_0199aa

 

647075_DSC_0179aa


647114_rx_Untitled-5_43

647067_DSC_0167aa

 

 647066_DSC_0162aa

 

647071_DSC_0173aa

 647088_DSC_0202aa

 

647079_DSC_0188aa

 

647091_DSC_0206aa647072_DSC_0174aa

647074_DSC_0175aa

647077_DSC_0186aa

 

 647081_DSC_0189aa647092_DSC_0210aa

 


 

647093_DSC_0213aa


 

Περιοδική έκθεση του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης :

 

647094_DSC_0226aa

Το συριανό λουκούμι και οι Ανθρωποί του.

 

“Την 1η Αυγούστου 2013 έγιναν στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης τα εγκαίνια της Έκθεσης Συριανού Λουκουμιού, μέρος του 1ου Φεστιβάλ Λουκουμιού 2013 “ Το Συριανό Λουκούμι και οι Άνθρωποί του „ που διοργάνωσε ο Σύλλογος Φίλων Τεχνικού Πολιτισμού Ερμούπολης.

Στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης συγκεντρώθηκαν και παρουσιάστηκαν στο κοινό σπάνια, μοναδικά τεκμήρια της απαρχής και της εξέλιξης των διαφόρων βιοτεχνιών παραγωγής λουκουμιών στην Ερμούπολη: αδημοσίευτο φωτογραφικό υλικό καθώς και σπάνιες μεταλλικές μήτρες συσκευασίας λουκουμιών και χαλβαδόπιτας από την οικογένεια Συκουτρή, συλλεκτικά κουτιά συσκευασίας λουκουμιών των βιοτεχνιών Π. Ν. Μάγκου και Π. Α. Λογιωτάτου, Ν. Π. Σταματελάκη και Ι. Ρήγου, μπακιρένια καζάνια, κουτάλες και γκαζοτενεκέδες, μιά πλάστιγγα ζυγίσματος ζάχαρης, μιά αυτοσχέδια ηλεκτρική μηχανή παραγωγής όστιας ( 3ης γενιάς ), λαβίδες όστιας, ξύλινες “ λαμαρίνες „ και μαχαίρια κοπής λουκουμιού, ζυγαριές με δύο τάσια και ζύγια οκάς και πολλά άλλα εργαλεία και αντικείμενα.

Την έκθεση επιμελήθηκε η μηχανικός σχεδίασης προϊόντων και συστημάτων του Παν/μίου Αιγαίου, Εύη Νιάρη.

 647021_DSC_0048aa

 

647097_DSC_0229aa

 

647098_DSC_0236aa

 

647099_DSC_0239aa

 

647102_DSC_0242aa

 

 647103_DSC_0245aa

 

 647104_DSC_0246aa

 

Το σκαγιοποιείο Αναιρούση.
647023_rx_Untitled-3_44

 

“Πρόκειται για το μοναδικό σκαγιοποιείο του είδους που σώζεται στην Ευρώπη. Από τον Αύγουστο του 2010 που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό, οι επισκέπτες μπορούν να αποκτήσουν μια βιωματική εμπειρία για τον τρόπο και τις συνθήκες που γινόταν η παραγωγή σκαγιών από μόλυβδο στις αρχές του προηγούμενου αιώνα.

Tο κτίριο αυτό βρίσκεται σε μικρή απόσταση προς τα ανατολικά του συγκροτήματος Kατσιμαντή. Tο μικρό αυτό σκαγιοποιείο κτίσθηκε γύρω στο 1889. Αποτελείται από τον πύργο ψύξεως και τα περί αυτόν ισόγεια τμήματα και διασώζει τον αυθεντικό εξοπλισμό και τα εργαλεία του. Αγοράστηκε το 1995 από το Δήμο Ερμούπολης και εντάχθηκε στα έργα του ΚεΤεΠο.

Το κτίριο κηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο το 1989 από τη Διεύθυνση Λαϊκού Πολιτισμού του ΥπΠο” (από το σάιτ του Μουσείου).

 

647023_rx_Untitled-3_44

647012_DSC_0028aa

 

647007_DSC_0016aa

647008_DSC_0022aa

 


 

647020_DSC_0046aa
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο Enfield 8000 που κατασκευάστηκε από το Νεώριον της Ερμούπολης το 1973
enfield13146

 

 

Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης
Γεωργίου Παπανδρέου 11
84100 Ερμούπολη Σύρου
Τηλέφωνα:  22810 84762

Ηλ. Ταχυδρομείο: [email protected]

 

Φωτ. Σ.Σ.

Πηγή:http://Lifo

 

http://www.alithinesgynaikes.gr

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.