Όταν Το «Νησάκι» ήταν χωρισμένο Νησάκι από την Ερμούπολη

3929

Το “Νησάκι” στην Ερμούπολη είναι ένα από τα ωραιότερα σημεία του Νησιού μας.

Το συνοδεύει μια από τις πιο όμορφες γοητευτικές, μαγευτικές και ρομαντικές ιστορίες της Παλιός Ερμούπολης.

Μοιάζει με παραμύθι και εξάπτει την φαντασία του λάτρη, του ερευνητή και του εραστή της ομορφιάς της Σύρου

Είναι η άγνωστη ιστορία της όταν η συνένωσης του μικρού εκείνου βράχου / Νησιού που ονομαζόταν Νησάκι με την υπόλοιπη Σύρο

Η Περιοχή της Ερμούπολης που ονομάζεται Νησάκι δεν πήρε το όνομα αυτό τυχαία. Πριν πολλά χρόνια στο σημείο εκείνο υπήρχε πραγματικό ένα νησάκι.

Ποια είναι η ιστορία της περιοχής αυτής;
Πως οι Συριανοί κατάφεραν να κάνουν ένα θαύμα για την εποχή εκείνη και να ενώσουν το νησάκι αυτό με το κυρίως νησί.

Άλλη μια πανέμορφη γοητευτική ιστορία του νησιού μας ξαναζωντανεύει στην παρακάτω έρευνα. Ένα Ιστορικό άρθρο που δεν θα ξεχάσετε ποτέ.

Ένας διάσημος στην εποχή του Τούρκος πειρατής συγγραφέας εξερευνητής και χαρτογράφος ο Πίρι Ρέης περιγράφει στο βιβλίο του το 1521 το χωρισμένο από την υπόλοιπη Σύρα νησάκι και το σπουδαιότερο.

13319896_805793342888327_8382796173784760842_n

Μας Δίνει ένα χάρτη που η σημαντικότητα του είναι μοναδικής άξιας, διότι αν δεν υπήρχε αυτός ο χάρτης κυριολεκτικά δεν θα ξέραμε πως ηταν όχι μόνο η Σύρος αλλά και όλα τα νησιά του Αιγαίου την εποχή εκείνη.
Η ΣΥΝΈΝΩΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΞΗΡΑ ΣΤΑ 1853 – 1858

13310527_805793499554978_3866829435101373036_n

Η Σύρος και ιδιαίτερα ο οικισμός εκείνη την εποχή της Ερμούπολης που αργότερα φυσικά εξελίχτηκε σε πόλη έζησε κυριολεκτικά μια πολιτιστική ανάπτυξη ιδιαίτερα στα χρόνια του βασιλιά Οθωνα.

13339705_805793012888360_4058297211933826831_n

Αυτή η Πολιτιστική άνοιξη είχε πολλές παραμέτρους στο ίδιο το νησί.
Οικονομική άνοιξη. Καλλιτεχνική, αρχιτεκτονική κτλ.

Την μεγάλη αρχιτεκτονική άνοιξη που έφεραν στο νησί μας τα δυο μεγάλα ονόματα των φιλελλήνων και φιλοσυριανών (Ναι η Σύρος είχε πάντα τέτοιους φανατικούς εραστές της ομορφιάς της όπως η Ελλάδα η ιδία είχε Φιλέλληνες) Βαυαρών αρισταιων της οικοδομικής τέχνης του Ερλάχερ και του Βαιλερ.

Ένα από τα απίστευτα αρχιτεκτονικά θαύματα που έγιναν την εποχή της ακμής της Ερμούπολης ήταν η απίστευτη για την εποχή εκείνη συνένωση του ξέχωρου εκείνου μικρού βράχου / νησιού έξω από το λιμάνι της Ερμούπολης (του Νησακιού όπως το λένε στην συριανή γλώσσα) με την ξηρά της Σύρου.

13346539_805793142888347_5961273026289996021_n
Πριν όμως φτάσουμε στην σημείο εκείνο θα πρέπει να αναφερθούμε σε ένα Τούρκο πειρατή του 16ου αιώνα που δεν ήταν μόνο ο έμπιστος ναύαρχος του Σουλεϊμάν του μεγαλοπρεπή αλλά και ο συγγραφέας ενός βιβλίου που ασχολήθηκε στα μεσαιωνικά χρόνια του με την Σύρο και κυρίως με το Νησάκι της.

Από αυτόν μαθαίνουμε με σιγουριά την ύπαρξη του μικρού νησιού που υπήρχε στην είσοδο του φυσικού λιμανιού της Σύρου και επίσης μαθαίνουμε πως έγιναν έργα για την πρόσχωση και συνένωση του με την υπόλοιπη ξηρά από τους διαπρεπείς Βαυαρούς που ισοπέδωσαν το Νησάκι συνδέοντας τις εργασίες αυτές με την επέκταση του μόλου που δεν άλλαξε από τότε ως σήμερα και έτσι σιγουράρισαν το λιμάνι και την εικόνα της Σύρου.

13343066_805791552888506_8202579569710221161_n
Θα πρέπει να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι ο λόγος που ο Τούρκος ναύαρχος ασχολήθηκε τόσο έντονα και διεξοδικά με το Νησάκι αυτό ήταν ότι το θεώρησε πολύ σημαντικό στοιχείο και σημείο για ενδεχόμενες επιδρομές , οι οποίες και έγιναν στην συνεχεία πολλές φορές από τον τούρκικο στόλο εναντίον της Ερμούπολης και η ισοπέδωση όπως θα δούμε παρακάτω του νησιού και η ένωση τους με την υπόλοιπη Σύρο κυριολεκτικά κατάστρεψε δυσκολεύοντας τα σχέδια των Τούρκων.

Η σημαντικότητα του έργου αυτού ηταν τεραστία.

Αυτό που επέτυχαν ηταν να δημιουργήσουν ένα απόλυτα ασφαλή , ίσως το πιο ασφαλές λιμάνι στο κέντρο του Αιγαίου.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να γίνει η Ερμουπόλη της εποχής εκείνης το σημαντικότερο, το μεγαλύτερο.

Το ασφαλέστερο και το πλουσιότερο λιμάνι της μεσόγειου.

13321969_805791389555189_2512838567964673590_n

Ένας απόλυτα ασφαλής οργανωμένος με ότι πιο σύγχρονο για την εποχή εκείνη θαλάσσιος κόμβος που ένωνε την Ευρώπη με την Ασία και βοήθησε την Ερμουπόλη να γίνει αναπτυχτεί κάνοντας την μια από τις σημαντικότερες πόλεις του γνωστού κόσμου της εποχής εκείνης.

Στην ουσία καθιστώντας την Ερμούπολης το κέντρο της μεσόγειου,

Προηγήθηκε ο πρώτος μόλος ΤΟΥ ΕΡΛΑΧΕΡ ΣΤΑ 1834 Και ΣΥΝΕΧΙΣΤΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΙΛΕΡ ΣΤΑ 1841

Τον 16ο αιώνα ο σουλτάνος Σουλεϊμάν ο μεγαλόπρεπης διόρισε Καπουδαν πασά της άσπρης θάλασσας τον Πίρι Ρέης.

13307410_805793402888321_4916907586044198295_n

Ηταν δεινός πειρατής. Αλλά και πολλά αλλά. Εκείνη την εποχή οι θαλασσινοί ηταν και εξερευνητές αφού ταξίδευαν σχεδόν με ελάχιστα τεχνικά μέσα σε άγνωστες θάλασσες .

Σχεδόν όλοι δημιουργούσαν τους δικούς τους χάρτες ώστε να ξέρουν από την μια να ξαναγυρίσουν πίσω στους τόπους από όπου ξεκίνησαν και από την άλλη για να έχουν τις ρότες για να επιστρέψουν στα μέρη που ανακάλυπταν.

Ο Πίρι Ρέης όμως ηταν και κάτι ακόμα. Ήταν καλός περιγραφικός και έξυπνος συγγραφέας .

Στα 1521 έγραψε το σπουδαίο βιβλίο/ έργο Kitabi Bahrive – Delvet Bassimeni.

Σ αυτό το βιβλίο που είναι παραδεκτό τόσο στους ιστορικούς όσο και στους γεωγράφους περιγραφεί την μεσόγειο το Αιγαίο και εκείνο που μας ενδιαφέρει περισσότερο την Σύρο και το Λιμάνι της.

13330981_805791456221849_5026954799108212583_n

Ο Πίρι Ρέεις περιγράφει στο βιβλίο του το χωρισμένο από την στεριά της Σύρου Νησάκι σαν ένα βράχο από τον όποιο βλέπει κανείς τα εισερχόμενα πλοία στο λιμάνι και ότι μπαίνει μέσα σε αυτό.
Στο βάθος του κόλπου του νησιού της Συρας στο ύψωμα υπάρχει μια εκκλησία που ονομάζεται Σαν Μάρκο.
Το Νησάκι του Αγίου Νικόλαου.

Το Νησάκι που έτσι και αλλιώς το ονόμαζαν Νησάκι από τότε οι ντόπιοι Συριανοί της εποχής εκείνης ονομαζόταν το Νησάκι Του Αγίου Νικόλαου. Και αυτό γιατί είχε επάνω του μια εκκλησούλα του Αγίου Νικόλαου.

13346753_805792166221778_8156976652882917555_n

Το σημαντικό που θα πρέπει να γνωρίζετε ήταν πως πάνω σε αυτό το νησάκι κατοικούσαν κάποιοι ειδικευόμενοι και πολύ ριψοκίνδυνοι τύποι, όχι παραπάνω από 10 άτομα που άλλαζαν βάρδιες μεταξύ τους σε ταχτώ χρονικά διαστήματα, Συριανοί φυσικά που η δουλειά τους ήταν μια πολύ δύσκολη και επικίνδυνη δουλειά.

Ηταν ερημίτες σκληροτράχηλοι άντρες φύλακες παρατηρητές μαζί.

Ηταν επιφορτισμένοι με την δύσκολη δουλειά και άκρως επικίνδυνη να ελέγχουν τα πλοία που έρχονται αν είναι φιλικά, αν πληρούν τους όρους για να μπουν στο λιμάνι, και το σπουδαιότερο …αν είναι υγιές το πλήρωμα και δεν φέρνει μαζί του τις επικίνδυνες αρρώστιες της εποχής εκείνης.

Πάνω σε αυτό το Νησάκι λοιπόν υπήρχαν εκτός από την εκκλησούλα ένα Λοιμοκαθαρτήριο (το πρώτο Λοιμοκαθαρτήριο της Ερμούπολης, Που Σημαίνει ότι η Σύρος είχε δυο λοιμοκαθαρτήρια. Αλλά για αυτό θα μιλήσουμε σε ένα άλλο άρθρο…) και κάποια υποτυπώδη σπιτάκια για να στεγάζονται οι υποβαλλόμενοι στον έλεγχο αυτόν πριν πατήσουν το έδαφος της κυρίως Σύρου.

13336070_805792246221770_6981327052763942230_n

Αυτό το Νησάκι διαχωριζόταν από την στεριά του νησιού της Κυρίως Σύρου με ένα στενό πορθμείο είκοσι περίπου ποδιά που άρχιζε από το σημείο που βρίσκεται σήμερα η σχολή εμποροπλοιάρχων και έφτανε μέχρι εκεί που βρισκόταν το παλιό λιμεναρχείο..
Δηλαδή η περιοχή των Κυμάτων και η περιοχή που βρίσκεται σήμερα το Ξενοδοχείο Ερμής και το εστιατόριο Γιάννενα ηταν θάλασσα.

Στα 1834 με βάση σχέδια του Βαυαρού αρχιτέκτονα Ερλάχερ που ήρθε στην Ελλάδα μαζί με τον Οθωνα κατασκευάστηκε ο πρώτος λιμενοβραχίονας.

13339466_805792229555105_6673385875576009116_n

Στα 1841 – 1842 συνεχίζεται η επέκταση με σχέδια του αλλού Βαυαρού μηχανικού Βαιλερ.

Στα 1853 ως το 1858 με δήμαρχο Ερμούπολης τότε τον Αμβρόσιο Δαμάλα έγινε του μεγάλοι θαύμα.

Η ισοπέδωση του νησιού.
Μπορείτε να φανταστείτε πόσο μεγάλο και απίστευτο έργο ήταν αυτό;

13315643_805792266221768_7974259753976166674_n

Τα χώματα από την ισοπέδωση τα έριχναν δίπλα μέσα στην θάλασσα και έτσι δημιούργησαν μια νέα ξηρα ενώνοντας το ισοπεδωμένο πλέον Νησάκι με την υπόλοιπη Ερμούπολη.

Στην νέα λωρίδα γης που δημιουργήθηκε από αυτές τις προσχώσεις κτίστηκε το κτίριο του τελωνείου στα 1853 -1861.

13344666_805793582888303_8449910311120380890_n
Ως ανάμνηση του τεράστιου και πανέξυπνου αυτού έργου οι Συριανοί άφησαν το όνομα Νησάκι στην περιοχή.

Αυτή είναι η όμορφη ιστορία μιας από τις πιο όμορφες περιοχές της Ερμούπολης , μαζί με τα βαπόρια και το ιστορικό κέντρο με τα νεοκλασικά.

Αυτό που μας διδάσκει η ιστορία του Νησακιού είναι «Ποσό σημαντική μπορεί να είναι η θέληση. Η εξυπνάδα και οι σωστοί άνθρωποι με ανοικτό μυαλό στις σωστές θέσεις.

Ποσό σημαντικές μπορούν να αποβούν οι αποφάσεις τους στην εξέλιξη ενός τόπου.

13335526_805792969555031_8008983706378775603_n

Ποιος Ήταν ο Πίρι Ρέις.

13339726_805793129555015_4052580284535538100_n (1)
Αξίζει να διαβάσετε επίσης μερικά στοιχεία που αξίζει να γνωρίζετε για την ιστορία σχετικά με τον Πίρι Ρέις.
Τον άνθρωπο της θάλασσας όπως τον χαρακτηρίζουν ακόμα και σήμερα οι γεωγράφοι της σύγχρονης εποχής.

Ο λόγος που σας παραθέτω την ιστορία του Πίρι Ρέις είναι διότι μπορούμε έπεισες να διδαχτούμε από αυτήν πως επίσης ένας άνθρωπος που αξιοποιήθηκαν τα χαρίσματα και η αγάπη του για αυτό που έκανε χάρισαν στην ανθρωπότητα στοιχεία και πληροφορίες που πιθανώς χωρίς αυτόν δεν θα τις είχαμε σήμερα.
Διαβάστε παρακάτω την ενδιαφέρουσα ιστορία του.

Ο Πίρι Ρέις υπήρξε περιβόητος Τούρκος ναύαρχος, άριστος γνώστης της ναυτικής τέχνης. Γεννήθηκε το 1470, πιθανότατα στη Καλλίπολη του Μαρμαρά. Από μικρός έδειξε ιδιαίτερο πάθος για τη θάλασσα, πάθος που θα τον οδηγήσει να βρεθεί στο πλευρό του θείου του Κεντάλ Ρέις, έμπειρου πειρατή.
Ο θείος του θα του μάθει τα μυστικά της θάλασσας, τους κινδύνους που κρύβει, θα μάθει να χρησιμοποιεί τα ναυτικά όργανα και θα διδαχθεί να διαβάζει τα άστρα σαν χάρτη πλοήγησης.

Το 1495, θα ενταχθεί στο τουρκικό στόλο, με το βαθμό του Ναυάρχου.

Σύντομα ο Ρέις θα σημειώσει σημαντικές επιτυχίες απέναντι στο κραταιό Βενετσιάνικο στόλο, σε μια εποχή όπου η δύναμη της κάθε αυτοκρατορίας, βρισκόταν σε άμεση συνάρτηση με την εξασφάλιση των θαλασσίων μεταφορών.

 

13330970_805793389554989_2998786821594179220_n

Κοντά στα 1500 ο Πίρι στρέφεται στη χαρτογραφία, το νέο μεγάλο του πάθος.
Ο Πίρι αναζητά χάρτες, είτε σύγχρονους είτε παλαιότερους, οι οποίοι θα εξασφάλιζαν μεγάλη ακρίβεια στην απεικόνιση και επομένως τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για τα ταξίδια του τουρκικού στόλου.

Ως επί το πλείστον, οι θαλάσσιες οδοί μέχρι το 16ο αιώνα εξυπηρετούσαν τον «Παλαιό Κόσμο», την Ευρώπη, τη Β.Αφρική και την Οθωμανική αυτοκρατορία.

Είναι λογικό επομένως, η τέχνη της χαρτογράφησης να αφορά κυρίως τη μεσόγειο.

Ο Πίρι Ρέης εκείνη την εποχή μας δίνει ένα μοναδικής άξιας χάρτη της μεσόγειου.

Ένα περίεργο χάρτη όμως.

Διότι στον συγκεκριμένο χάρτη ο Πίρι Ρέις, έχει ενσωματώσει σχεδόν ολόκληρο τον κόσμο, γεγονός που δεν δικαιολογείται από τα ταξίδια που έκανε ο ίδιος.

13331070_805793652888296_2378160927862201377_n

Το 1932, ο Ακούρα Γιασούρ, πρόεδρος της Τουρκικής Εταιρείας Ιστορικών Μελετών θα λύσει αυτόν τον πρώτο γρίφο, μέσα από ένα επιστημονικό άρθρο.

Οι σημειώσεις του ίδιου του Πίρι Ρέις, δίνουν την απάντηση σύμφωνα με το άρθρο.

Πιο συγκεκριμένα ο Τούρκος ναύαρχος είχε σημειώσει:

“Είναι ο μοναδικός χάρτης που υπάρχει στο είδος του πλέον. Για το σχεδιασμό του χρησιμοποίησα περίπου είκοσι παλιούς χάρτες και οκτώ Τζαφερίγιε (χάρτες από την εποχή του Μ.Αλεξάνδρου)”.
Επίσης αναφέρει χαρακτηριστικά “…..o χάρτης μου είναι τόσο σωστός και αξιόπιστος για τις επτά θάλασσες, όσο είναι και οι χάρτες που απεικονίζουν τις θάλασσες των χωρών μας». Επομένως, όπως ομολογεί ο ίδιος, ο παγκόσμιος αυτός χάρτης του, είναι προϊόν σύνθεσης παλαιότερων χαρτών, ορισμένοι από τους οποίους ανάγονται στην εποχή του Μ.Αλεξάνδρου, δηλαδή 1000 χρόνια περίπου πριν από τη δημιουργία του χάρτη. Αυτό όμως δημιουργεί ένα ακόμη μεγαλύτερο μυστήριο, καθώς ο Κολόμβος είχε «ανακαλύψει» την Αμερική μόλις 20 χρόνια πριν (1492).

“Είναι δυνατόν ο Πίρι Ρέις να χρησιμοποίησε αντιγραφές πρωτότυπων χαρτών που ανάγονται στο 3.700 π.Χ; Απλές συμπτώσεις ή αποδεικτικά στοιχεία ενός αρχαίου εξελιγμένου πολιτισμού;”

Η πραγματικά μεγάλη ακρίβεια του χάρτη, υπήρξε για αρκετά χρόνια μια τεράστια δοκιμασία για τους ερευνητές.

Το μυστήριο γίνεται ακόμη μεγαλύτερο, με την ομολογία του Ρέις, ότι δηλαδή το έργο του αποτελεί προϊόν αντιγραφής και σύνθεσης παλαιότερων έργων.

 

13336076_805793702888291_6037645676124556828_n
Ποια έργα είναι αυτά που είχαν «εικόνα» για το σύνολο του κόσμου;
Πόσο παλαιά είναι και ποια μέθοδο χαρτογράφησης είχαν ακολουθήσει οι δημιουργοί τους, σε μια εποχή όπου η πλειοψηφία του πληθυσμού θεωρούσε τη γη επίπεδη;

Χαρτογραφήσεις τέτοιου επιπέδου, προϋποθέτουν είτε εναέρια αποτύπωση είτε γνώσεις σφαιρικής τριγωνομετρίας και γνώση της μεθόδου της «αζιμουθιακής προβολής ίσων αποστάσεων».

Όμως η εποχή της σύνθεσης του έργου, δεν δικαιολογεί ούτε εναέρια αποτύπωση, ούτε χρήση μεθόδων που αναπτύχθηκαν μόλις το 18ο αιώνα.

Απάντηση στη σκανδαλώδη ακρίβεια του χάρτη, προσπάθησε να δώσει σε ένα επιστημονικό άρθρο ο Ρικ Σάντερς (περιοδικό 21ος αιώνας) το 2001.

Ο Σάντερς σε συνεργασία με τον αστρονόμο Μπέρτ Κούπερ υποστηρίζουν πως οι αρχαίοι θαλασσοπόροι μπορούσαν να μετρήσουν το γεωγραφικό μήκος.

Για να υποστηρίξουν τη θέση τους οι δύο επιστήμονες αναφέρουν το παράδειγμα των Αιγυπτίων θαλασσοπόρων, οι οποίοι το 232 π.Χ κατάφεραν με ένα μικρό στολίσκο να φτάσουν στη δυτική Γουϊνέα.

Μάλιστα στο ταξίδι αυτό ο ναυτικός Ράτα έκανε χρήση μιας υπολογιστικής μηχανής (τανάβα), η οποία αξιοποιώντας τους συσχετισμούς των μετρήσεων, των θέσεων της Σελήνης σε σχέση με τα άστρα, μπορούσε να αποδίδει με σχετική ακρίβεια το γεωγραφικό μήκος.

13325731_805791036221891_6697769576939025666_n

Μέσω της ιστορίας αυτής, ο Σάντερς προσπάθησε να αποδείξει, πως οι αρχαίοι λαοί, είχαν θεωρητικά τη δυνατότητα να υπολογίσουν το γεωγραφικό μήκος με απόκλιση μόλις 10’ της μοίρας.

Όμως η προβολή που απαιτείται για το σχεδιασμό του χάρτη παραμένει ένας γρίφος.

Η Ισαπέχουσα Αζιμουθιακή προβολή, τεχνική σύγχρονη, απαιτεί ένα συγκεκριμένο κέντρο, το οποίο ο ιστορικός Τσαρλς Χάπγκουντ (1904-1982) τοποθετεί ανάμεσα στην Συήνη (σημερινό Ασσουάν) και τον Τροπικό του Καρκίνου.

Οι επιστήμονες απέδειξαν πως σε μία δεδομένη χρονική στιγμή η Συήνη και ο τροπικός του Καρκίνου ταυτίζονταν. Με απλά λόγια, η προβολή που χρησιμοποιήθηκε στο χάρτη του Πίρι Ρέις υποδεικνύει όχι μόνο ένα συγκεκριμένο τόπο, αλλά και έναν δεδομένο χρόνο. Αν λοιπόν θεωρήσουμε βάσιμη την υπόθεση του Χάπγγκουντ, τότε με τους κατάλληλους υπολογισμούς μπορούμε να σηματοδοτήσουμε το 3.700 π.Χ, ως περίοδο όπου Τροπικός του Καρκίνου και Συήνη συμπίπτουν. Όμως η υπόθεση αυτή τρομάζει…Είναι δυνατόν ο Πίρι Ρέις να χρησιμοποίησε αντιγραφές πρωτότυπων χαρτών που ανάγονται στο 3.700 π.Χ;

Η κληρονομιά του Πίρι Ρέις

Είναι αλήθεια πως για μεγάλο διάστημα η σύγχρονη επιστήμη είχε υποτιμήσει την αρχαία γνώση, τα επιστημονικά έργα και τα εργαλεία παρατήρησης ,καθώς και τα επιτεύγματα λαών όπως ο Αιγυπτιακός και ο Ελληνικός.

Ίσως η ανθρωπότητα να νοιώθει πιο άνετα, όταν συγκρίνει τη δική μας εποχή, με αυτή του Μεσαίωνα, παρά με τους αρχαίους πολιτισμούς, της Αιγύπτου, της Ελλάδας, της Μεσοποταμίας.
Τα μυστήρια που γεννά ο χάρτης θα παραμείνουν άλυτα στις ψυχές των πιο ρομαντικών.

Πηγές. Η Ιστορία Της Σύρου της Άνω Σύρου και της Ερμούπολης Κωνσταντίνος Κριστινης – Συρα Ιστορική Ιχνιλασια Παρισι 1730 Αββα Στεφανου Δελλαρόκα. – Η Ιστορία της Νήσου Σύρου Τιμολέων Αμπλελάς 1874 – Ιστορία Του Οικισμου Της Ερμουπόλεως Ανδρέα Δρακάκη – Ερμούπολη Ε. Τραυλού – Α.Κόκκου.
Προσωπικές Έρευνες και Ιντερνετικές αναζητήσεις .

Φωτογραφίες από τα ανωτέρω βιβλία τα οποία έχω στην κατοχή μου και από προσωπικό αρχείο.

 

Γράφει:O δημοσιογράφος και Ιστορικός Παναγιώτης Κουλουμπής

 

 

http://95.216.7.85/~alithines

 

.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.