Διατροφή για καρδιοπάθεια

7243

 

   Η καρδιοπάθεια  είναι μια από τις πρώτες αιτίες θανάτου.

Η υπέρταση, αυξημένη χοληστερίνη, τριγλυκερίδια ,το μεταβολικό σύνδρομο ευθύνονται για  αυτό το φαινόμενο.

Η ΣΤΕΦΑΝΙΑΙΑ ΝΟΣΟΣ είναι μια νόσος που παρουσιάζει βλάβες στις αρτηρίες σκληραίνοντας και σχηματίζοντας αθηρωματικές πλάκες σε αυτά προκαλώντας θρόμβους.    Η υψηλή χοληστερίνη στο αίμα, η υπέρταση αποτελούν τον πρώτο κίνδυνο εκδήλωσης της.

Η αλλαγή της διατροφής είναι μέρος της θεραπείας εκτός της φαρμακευτικής αγωγής.

Στόχος της διατροφής αυτής είναι η μείωση των λιπαρών τροφών, η μείωση της χοληστερίνης, η μείωση των ζωικών λιπών και αν κρίνεται αναγκαίο η μείωση του σωματικού λίπους.

       ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

  • Συχνή κατανάλωση ψαριών ( π.χ σολωμό-σκουμπρί-τόνο-σαρδέλα )  είναι πολύ καλές πηγές ω-3 λιπαρών οξέων τα οποία ελαττώνουν τα τριγλυκερίδια και την χοληστερίνη
  • Μείωση του κόκκινου  κρέατος και λιπαρών κρεάτων.
  • Μείωση των αυγών, τα ασπράδια δεν περιέχουν καθόλου χοληστερίνη.
  • Αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών
  • Δημητριακά και ψωμιά μπορούν να καταναλώνονται άφοβα ( εκτός αν υπάρχει πρόβλημα βάρους )
  • Αύξηση κατανάλωσης οσπρίων και λαδερών λαχανικών.
  • Περιορισμός των λαδιών και λιπών ( μαργαρίνες – βούτυρο ).
  • Αύξηση των φυτικών ινών.

 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΔΕΙΓΜΑ  ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

 

ΠΡΩΙΝΟ= Αφέψημα ή ένα φλιτζάνι γάλα άπαχο ( 0 -1 %  λιπαρά )

+ μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως + μαργαρίνη ( με φυτικές στερόλες ) ή  30-40 γρ.τυρί λευκό ( άπαχο )

 

ΚΟΛΑΤΣΙΟ= Φρούτα εποχής ( 2 τεμάχια )

ΓΕΥΜΑ                                                                                            

ΔΕΥΤΕΡΑ                                                                                                        Ψάρι ( ψητό ή βραστό ) + λαχανικά βραστά ή στον ατμό ή σαλάτα εποχής + μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως ή μια μικρή πατάτα βραστή ή ψητή + μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο.

( Το είδος του ψαριού έχει μεγάλη σημασία για την πρόσληψη ορισμέων στοιχείων ).

 

ΤΡΙΤΗ

Λαχανικά μαγειρεμένα ( π.χ φασολάκια ή μπάμιες ή μελιτζάνες ή μπριάμ ) μερίδα

+ 80 γρ.τυρί άπαχο + σαλάτα εποχής + μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο + μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως.

( Το ελαιόλαδο πρέπει να προστίθεται πάντα στο τέλος του μαγειρέματος ,έτσι παραμένουν όλα τα θρεπτικά συστατικά του ελαιόλαδου ).

ΤΕΤΑΡΤΗ

Κοτόπουλο ( χωρίς το δέρμα πριν μαγειρευτεί ) κατά προτίμηση στήθος ,ψητό ή βραστό ή λεμονάτο ( χωρίς να τσιγαριστεί) + γαρνιτούρα ρύζι μαύρο ή πατάτες φούρνου ή πατάτες ψητές + σαλάτα εποχής + μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο.

 

( Όταν μαγειρεύεται το κοτόπουλο δεν πρέπει να προστίθεται  λιπαρές ουσίες, παρά μόνο καρυκεύματα και λεμόνι )ή προσθήκη λίπους αυξάνει την θερμιδική του αξία.

 

ΠΕΜΠΤΗ

Όσπριο ( φασόλια- ρεβύθια –φακές- μαυρομάτικα κ.λ.π ) μαγειρεμένα + 5-6 ελιές ( ξαλμυρισμένες) ή 80 γρ. τυρί άπαχο + σαλάτα εποχής + μια φέτα ψωμί μαύρο.

 

(Τα όσπρια είναι πολύ καλή πηγή φυτικών πρωτεϊνών ,χωρίς προσθήκη σόδας )

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ                                                                                             

Ζυμαρικό ( μερίδα ) + προσθήκη σάλτσας ντομάτας ή κιμά + σαλάτα εποχής.

 

( Αν προτιμήσουμε την σάλτσα ντομάτας μπορούμε να προσθέσουμε και λίγο τυρί τριμμένο , αν όμως προτιμήσουμε κιμά τότε η προσθήκη τυριού είναι προσθήκη επιπλέον λίπους  – καλό θα είναι να μην προστεθεί λάδι στην  παρασκευή του κιμά ).

 

ΣΑΒΒΑΤΟ

Το ίδιο διαιτολόγιο της Τρίτης ,επιλέγοντας από τα ανωτέρω είδη.

 

ΚΥΡΙΑΚΗ

Μοσχάρι ( άπαχο ) ψητό ή βραστό ή μαγειρεμένο χωρίς προσθήκη λιπαρών + γαρνιτούρα ρύζι ή πατάτες ή πουρέ ( με άπαχο γάλα ) + σαλάτα εποχής ή βραστά λαχανικά .

 

( Αποφεύγουμε την προσθήκη τυριού ή άλλου λιπαρού στοιχείου ).

 

ΑΠΟΓΕΥΜΑ=  Φρούτο ( 1-2 ) ή γλύκισμα ( χωρίς λιπαρά ) ή γιαούρτι ημίπαχο

 

ΒΡΑΔΙΝΟ

 

ΔΕΥΤΕΡΑ                                                                                                        Λαχανικά βραστά + 80 γρ.τυρί άπαχο ανάλατο +μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο + μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως  ή το ίδιο με το γεύμα λιγότερη ποσότητα.

ΤΡΙΤΗ

Το ίδιο με το γεύμα  ή  σαλάτα + τόνο( λαδιού) + μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως.

 

ΤΕΤΑΡΤΗ

Λαχανικά βραστά ή σαλάτα εποχής ή χορτόσουπα + ασπράδια αυγών + 50 γρ.τυρί άπαχο + μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο + μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως.

Ή το ίδιο με το γεύμα, λιγότερη ποσότητα

 

ΠΕΜΠΤΗ                                                                                         

Πατατοσαλάτα( χωρίς μαγιονέζα) + 50 γρ.τυρί άπαχο + μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο

 

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Κοτόπουλο ( στήθος – ψητό ) + λαχανικά βραστά ή σαλάτα εποχής + μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο.

 

ΣΑΒΒΑΤΟ

Χορτόσουπα ( διάφορα λαχανικά ) + μικρή πατάτα ή ρύζι + μια κουταλιά ελαιόλαδο.

 

ΚΥΡΙΑΚΗ

 

Σαλάτα εποχής + 80 γρ. τυρί άπαχο + μια κουταλιά ελαιόλαδο + μια φέτα ψωμί μαύρο ή γιαούρτι ημίπαχο + 3-4 κουταλιές της σούπας δημητριακά ολικής αλέσεως.

 

Αν υπάρχει πρόβλημα υπέρτασης τότε η χρήση του αλατιού πρέπει να είναι περιορισμένη και γενικά η χρήση τροφών που περιέχουν αλάτι( κονσέρβες-αλλαντικά)

Υποκατάστατα του αλατιού στην αγορά περιέχουν χλωριούχο κάλιο αντί χλωριούχο νάτριο.  Η χρήση καρυκεύματος επιτρέπεται.

 

 

ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΤΑΣΗ

 

ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ

 

Καπνιστά – παστά ψάρια και κρέατα – ζαμπόν – μπέικον – αλλαντικά – ελιές – λουκάνικα – πατατάκια – τροφές από κονσέρβες – αλμυρά σνάκς – τροφές που αναγράφουν στις ετικέτες τους ενισχυτικά γεύσης ή γλουταμικό νάτριο.

Οστρακοειδή – αλμυρές μαργαρίνες – έτοιμα ψωμιά και εδέσματα .

 

ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ  στο αλκοόλ .

 

 

 

ΑΥΞΗΣΤΕ  την κατανάλωση καλίου ( πορτοκαλιού – ντομάτας – μήλου – μπανάνας – πατάτας – σπανάκι ).

 

 

ΑΥΞΗΣΤΕ την κατανάλωση ασβεστίου ( γιαούρτι ή γάλα ).

 

 

ΑΥΞΗΣΤΕ  την αεροβική άσκηση.

 

 

ΠΡΟΣΕΞΤΕ  το σωματικό σας βάρος.

 

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ

ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ 20 –  ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ ΑΘΗΝΑ

ΠΕΤΡΙΤΖΗ 4 – ΣΥΡΟΣ

ΤΗΛ. 210 6980758- 22810 81788

          6932 214 639

Ε-ΜΑΙΛ= katvamv@otenet.gr και katvamvakari@gmail.com

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.