Δημιουργικότητα κόντρα στην απαισιοδοξία των καιρών

276

Να «νοιάζεται» και να «δρα» συνέχισε το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης και κατά τη διάρκεια της καραντίνας, διατηρώντας το ρόλο του ως κυψέλη αισιοδοξίας και κοινότητα μέσα στην οποία γαλουχούνται οι πολίτες της μελλοντικής κοινωνίας.

Εξακολουθώντας να κρατά ψηλά τη σημαία της δημιουργικότητας και της ανάληψης πρωτοβουλιών για την καλλιέργεια της δημοκρατικής συνείδησης, της συνεργατικότητας και της ενεργούς πολιτειότητας, το σχολείο της Σύρου συμμετέχει για δεύτερη φορά στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Μη Κερδοσκοπικού Σωματείου Δεσμός και του Ιδρύματος Λαμπράκη.

Ένας από τους άξονες του προγράμματος, που εκπονείται και φέτος από τα παιδιά της ΣΤ’ Τάξης αφορά στην ευαισθητοποίηση για τη σημασία της ανακύκλωσης και την πραγματοποίηση δράσεων για την υλοποίηση των στόχων που τέθηκαν από την ομάδα συντονισμού και τους μαθητές.

Στο πλαίσιο αυτό, είχε προγραμματιστεί συνέντευξη από τους καθ’ ύλην αρμόδιους του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης και ειδικότερα, τον πρόεδρο και την αντιπρόεδρο του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, Γιάννη Βρούτση και Αγγελική Πρίντεζη, αντίστοιχα. Λόγω της υγειονομικής κρίσης που οδήγησε στην αναστολή λειτουργίας των σχολείων, η δράση παρέμεινε προσωρινά ως σκέψη αλλά σύντομα πέρασε στην πράξη, χάρη στις ευκαιρίες που προσφέρει η τεχνολογία.  

Μόλις βρήκαν ξανά την πορεία πλεύσης τους μέσα σ’ αυτά τα αχαρτογράφητα νερά, μαθητές και εκπαιδευτικοί πήραν την απόφαση να πραγματοποιήσουν αυτή τη συνέντευξη μέσω τηλεδιάσκεψης. Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους, τα παιδιά ανταποκρίθηκαν τόσο στο να στείλουν δημιουργικές καραντινο-δραστηριότητες, παρουσιάσεις, ποιήματα, κόμικ, βίντεο, κείμενα, κολάζ, ζωγραφιές, όσο και στην εκπόνηση και αποστολή ερευνητικών ερωτημάτων που αφορούν στην ανακύκλωση και τη γενικότερη διαχείριση των απορριμμάτων και των ανακυκλώσιμων υλικών από τον Δήμο μας.

Οι καλεσμένοι του σχολείου ανταποκρίθηκαν ένθερμα στην πρόσκλησή του για την τηλε-συνέντευξη και το ραντεβού κλείστηκε για την Πέμπτη 30 Απριλίου 2020.

Ευαισθητοποίηση και ερευνητικό ενδιαφέρον

Τα 32 παιδιά της ΣΤ’ τάξης, ο κ. Βρούτσης και η κ. Πρίντεζη και η ομάδα εκπαιδευτικών που απαρτίζει την ομάδα του «Νοιάζομαι και Δρω», Μανώλης Αργυρός, Νόττα Αναστασία, Παππά Ευαγγελία και Τσαλικίδου Μαρία και οι δάσκαλοι των δύο τμημάτων της ΣΤ τάξης, Δρούγκας Παύλος και Χατζή Μαρία συναντήθηκαν όλοι μαζί στην τηλε-πλατφόρμα.

Οι ερωτήσεις καίριες και αντικειμενικές. Άλλωστε τα παιδιά με τον ενθουσιασμό και την καθαρότητα της σκέψης τους τολμούν και ρωτούν τα πάντα για τα πάντα. Μεταξύ άλλων, ενδιαφέρθηκαν να ενημερωθούν για τον τόπο διαλογής των ανακυκλώσιμων υλικών στη Σύρο, τα αποτελέσματα και τα οφέλη της ανακύκλωσης, καθώς και το ποσοστό των πολιτών που ανακυκλώνει. Επιπλέον, τέθηκαν και πολλά ακόμη ερωτήματα όπως: Οι χάρτινες κι οι πλαστικές συσκευασίες πρέπει πρώτα να καθαρίζονται πριν πάνε στην ανακύκλωση; Γιατί είναι καλό να διαχωρίζουμε τα ανακυκλώσιμα είδη αφού, κάποιες φορές μπαίνουν στην ίδια καρότσα; Τα πλαστικά γάντια που φοράμε μπαίνουν στην ανακύκλωση; Πώς θα μπορούσαμε να προμηθευτούμε κάδο ανακύκλωσης στη γειτονιά μας; Υπήρξαν δυσκολίες στο θέμα της ανακύκλωσης; Επαρκούν τα άτομα που ασχολούνται με αυτήν; Υπάρχουν άτομα που τοποθετούν σκουπίδια στους κάδους ανακύκλωσης; Δισκάκια cd/dvd/καλαμάκια ανακυκλώνονται; Τι γίνεται με τα ιατρικά απορρίμματα; Παρατηρήσατε με τον Covid-19 ο κόσμος να ανακυκλώνει περισσότερο; Το λάδι στους κόκκινους κάδους, πού μπορεί να χρησιμοποιηθεί;

Η ορμητικότητα και η ειλικρίνεια των μικρών δημοσιογράφων βρήκαν ευήκοα ώτα κι οι απαντήσεις των προσκεκλημένων ικανοποίησαν το ερευνητικό ενδιαφέρον των παιδιών. Σύμφωνα με την κ. Πρίντεζη “τα παιδιά είναι οι μεγαλύτεροι πρεσβευτές μας. Έχει πέσει ο σπόρος, ο σπόρος γίνεται δέντρο και το δέντρο γίνεται δάσος”.

Ο κ. Βρούτσης επεσήμανε με τη σειρά του ότι «τα προβλήματα υποστελέχωσης και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι υπάλληλοι της καθαριότητας και της ανακύκλωσης (παραδείγματα απορριμμάτων στους κάδους ανακύκλωσης  ή απόρριψη κούτας χωρίς να έχει σπαστεί και διπλωθεί πριν, υπάρχουν ουκ ολίγα…) μπορούν να αντιμετωπιστούν όταν λειτουργούμε ως πολλαπλασιαστικά κύτταρα ομαδικότητας και συνεργατικότητας. Είναι στο χέρι μας όλοι να λειτουργούμε ως ευσυνείδητοι πολίτες και να κάνουμε αυτά που πρέπει, για να πετύχουμε τους στόχους μας». Ο κ. Βρούτσης, επίσης, ανέφερε ότι υπήρχε σχέδιο ενημέρωσης όλων των μαθητών των σχολείων για τα δεδομένα της σωστής πρακτικής της ανακύκλωσης, καθώς τα παιδιά είναι που μεταφέρουν τη γνώση στους ενήλικες, αλλά κι εδώ ο κορωνοϊός πρόλαβε κι ανέβαλε την επίτευξη αυτού του στόχου. Η παρούσα τηλε-συνέντευξη τον εξέπληξε ευχάριστα και έδωσε την ευκαιρία να απαντηθούν τα καίρια ερωτήματα των παιδιών.

Πρόοδος της ανακύκλωσης στο νησί της Σύρου

Επισημάνθηκε ότι, πραγματικά στη διάρκεια της καραντίνας αυξήθηκε το ποσοστό της ανακύκλωσης, ιδιαίτερα της ανακύκλωσης ρούχων, ο οποία όπως τονίστηκε από την κ. Πρίντεζη είναι ανταποδοτική, καθώς η εταιρεία που λαμβάνει τα ρούχα παρέχει δωροεπιταγές σε εμπορικά καταστήματα της Σύρου σε οικογένειες που χρειάζονται στήριξη, πραγματοποιώντας έτσι κι στόχους αλληλεγγύης.

Στο σημείο αυτό, γνωστοποιήθηκε ότι σύντομα θα γίνεται και ανακύκλωση σε αποτσίγαρα, με ανταποδοτικό χαρακτήρα για τη στήριξη του συλλόγου Εθελοντικής Αιμοδοσίας Σύρου. Αναφορικά με το τηγανέλαιο, αναφέρθηκε ότι συλλέγεται σε κλειστά μπουκάλια και με τη σωστή επεξεργασία γίνεται βιοκαύσιμο. Τονίστηκε ότι δεν πρέπει να απορρίπτουμε τις μάσκες και τα γάντια στους κάδους ανακύκλωσης, καθώς δεν ανακυκλώνονται- λόγω του ιού, αλλά να τα πετάμε στους κάδους σκουπιδιών. Στο νησί μας γίνεται και ανακύκλωση συσκευών, συλλέγονται καπάκια  και θα ληφθούν και περαιτέρω μέτρα για επανεκκίνηση της κομποστοποίησης οργανικών υλικών. Τέλος, τόσο ο κ. Βρούτσης όσο και η κ. Πρίντεζη έκριναν ότι καλό είναι να καθαρίζουμε τα ανακυκλώσιμα υλικά προτού τα απορρίψουμε στους αντίστοιχους κάδους. Μακροπρόθεσμος στόχος της επιτυχημένης ανακύκλωσης είναι η μεγαλύτερη διάρκεια του ΧΥΤΑ και η μετέπειτα μετατροπή του σε ΧΥΤΥ.

Συμπερασματικά, η όλη δημιουργική διαδικασία της εκπόνησης εργασιών εν μέσω καραντίνας αλλά και της συγγραφής ερευνητικών ερωτημάτων ήταν εποικοδομητική και ικανοποίησε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη: τα παιδιά της ΣΤ τάξης, τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς των δύο τμημάτων της ΣΤ’, τους εκπαιδευτικούς που απαρτίζουν την ομάδα του «Νοιάζομαι και Δρω» και ελπίζουμε τους καλεσμένους μας.

Μέσα από τις δράσεις του, η «οικογένεια» του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, το οποίο δεν χάνει ποτέ το κουράγιο, την αγωνιστικότητα και τη δημιουργικότητά της, περνά το μήνυμα ότι η ανακύκλωση είναι συνώνυμο της δημιουργίας και κυρίως πως, «τίποτα δεν πάει χαμένο».

Συντάκτης: Αντώνης Μπούμπας

Πηγή:https://www.koinignomi.gr/

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.